بحرین خواستار آتش‌بس در مرز لبنان و فلسطین اشغالی شد حزب‌الله لبنان ۲ جنگ‌افزار صهیونیستی را منهدم کرد اتحادیه عرب دیگر حزب الله لبنان را گروه تروریستی نمی داند قدردانی مخبر از حضور آگاهانه ملت بصیر ایران در انتخابات اتحادیه اروپا توسعه شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی را محکوم کرد اذعان فرمانده صهیونیست به توان بالای حماس در رفح شیلی هم به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از تل‌آویو پیوست کاخ سفید: بایدن بیش از حد برای مناظره آماده بود! آیا کسانی که در انتخابات ۸ تیر شرکت نکردند، می‌توانند در دور دوم رای دهند؟ واکنش مصطفی پورمحمدی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ انفجار در مرکز ژاپن ۵ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت (۹ تیر ۱۴۰۳) حزب‌الله تجهیزات جاسوسی ارتش اسرائیل را منهدم کرد زارع‌پور: ۹۹.۳ درصد استعلامات برخط در انتخابات بدون مشکل انجام شد سعید جلیلی پس از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری پیام داد واکنش پزشکیان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ پرداخت وام ودیعه مسکن به حدود نیم میلیون مستاجر | تصویب سقف ۲۵ درصدی اجاره‌بها پنج بمب برجای مانده از داعش در دیوار مسجد النورى عراق کشف شد نگاهی به برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری در مشهد تصمیم‌گیری در مورد تبلیغات تلویزیونی دور دوم انتخابات | مناظره دونفره هنوز قطعی نیست مشارکت ۴۹/۳۹ درصدی مردم خراسان‌رضوی در انتخابات ریاست‌جمهوری
سرخط خبرها

بمب خوشه‌ای چیست و چگونه عمل می‌کند؟ + فیلم

  • کد خبر: ۱۷۳۳۵۹
  • ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
بمب خوشه‌ای چیست و چگونه عمل می‌کند؟ + فیلم
ایالات متحده تصمیم گرفته است که مهمات خوشه ای را به اوکراین بفرستد تا به ارتش این کشور کمک کند تا نیروهای روسی مستقر در خط مقدم را عقب براند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بمب خوشه ای  به بمبی گفته می شود که شامل  تعداد زیادی ریز مهمات(یا مهمات انفجاری کوچکتر) است که که بعد از پرتاب بمب و شکافت شدن بمب اصلی در ارتفاع مناسب، ریز مهمات ها  جدا شده و در یک منقطه مشخص بسته به ارتفاع  شکافت شدن بمب اصلی روی زمین  پخش می شوند اگرچه به این سلاح بمب خوشه ای گفته می شود که مشخصا یک سلاح هواپرتاب است ولی امروز کلاهک های خوشه ای برای موشک و یا مهمات های توپخانه نیز وجود دارد. میزان این ریز مهمات ها و قدرت تخریب و ماموریت انها بسته به بمب و یا  سلاحی که انها ر پرتاب میکند فرق دارد.

مهمات خوشه‌ای چیست؟

بمب خوشه‌ای سلاحی مثل بمب، موشک یا توپ است که از هوا یا زمین پرتاب می‌شود و بمب‌های کوچک انفجاری را به فاصله زیاد و سطح گسترده‌ای، به بیرون پرتاب می‌کند. این بمب برای کشتن انسان یا از نابودی وسایل نقلیه طراحی شده‌اند. انواع دیگر بمب‌های خوشه‌ای را می‌توان برای از بین بردن باند فرودگاه‌ها، پخش کردن مین‌های زمینی یا پخش کردن سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی استفاده کرد.

از آن‌جایی که ابزارهای خوشه‌ای بمب‌های کوچک زیادی را در یک منطقه وسیع منفجر می‌کنند، خطراتی را برای غیرنظامیان هم در حین حملات و هم پس از آن ایجاد می‌کنند.

این مهمات توسط همان سلاح های توپخانه‌ای پرتاب می شوند که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش قبلا برای جنگ در اختیار اوکراین قرار داده اند. نوع مهمات خوشه ای که ایالات متحده قصد ارسال آن را دارد بر اساس یک گلوله مشترک ۱۵۵ میلی متری است که در حال حاضر به طور گسترده در سراسر میدان جنگ استفاده می‌شود.

بایدن ترسناک ترین بمب را برای استفاده علیه ارتش پوتین به اوکراینی ها داد!  / عکس

در درگیری‌های قبلی، بمب‌های خوشه‌ای از میزان انفجار بالایی برخوردار بودند، که به این معنی بود که هزاران بمب کوچک‌تر منفجر نشده باقی مانده و ده‌ها سال بعد مردم را کشته و معلول کردند. ایالات متحده آخرین بار در سال ۲۰۰۳ از مهمات خوشه‌ای خود در نبرد در عراق استفاده کرد و تصمیم گرفت به استفاده از آنها ادامه ندهد زیرا درگیری به محیط‌های شهری با جمعیت غیرنظامی متراکم‌تر منتقل شد.

روز پنجشنبه، سرتیپ ژنرال پت رایدر گفت که وزارت دفاع «انواع مختلفی» از مهمات دارد و «آنهایی که در نظر داریم ارائه کنیم، شامل انواع قدیمی‌تر نمی‌شود.»

چرا حالا آمریکا به اوکراین بمب خوشه‌ای می‌دهد؟

برای بیش از یک سال، ایالات متحده از ذخایر مهمات سنتی هویتزر ۱۵۵ خود برای اوکراین ارسال کرده که میزان آنها بیش از ۲ میلیون گلوله بوده‌اند. همچنین دیگر متحدان اوکراین از سراسر جهان صدها هزار مورد دیگر را برای این کشور فراهم کرده‌اند.

یک گلوله ۱۵۵ میلی متری می تواند اهدافی را در فاصله ۲۴ تا ۳۲ کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. این باعث می‌شود نیروهای اوکراینی استفاده از این گلوله را ترجیح دهند و بتوانند با کمک آن روزانه هزاران گلوله از راه دور به دشمن روسی خود شلیک کنند.

یئور چرنیف، یکی از اعضای پارلمان اوکراین، پیشتر به خبرنگاران گفته بود که این کشور به شلیک روزانه ۷ تا ۹ هزار گلوله در جنگ دارد و با توجه به تشدید حملات اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته این نیاز امروز بیش از گذشته احساس می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->